Thursday, 24 May 2012

kasih sayang Allah pada seorang wanita



siapa kata jadi perempuan tu senang ??

nak kena tutup sana, tutup sini

tengok budak lelaki, pakai baju pagoda pon orang tak  bising
perempuan, stoking pon kena pakai
cuba suruh budak lelaki jadi perempuan satu hari
komfem tak tahan bertutup semua
tapi, perempuan cool jer..
tengah panas pon boleh lagi pakai jubah, hebat kan perempuan?





siapa kata jadi perempuan tu senang ??
tiap2 bulan, mesti ada penyakit
nak pergi kelas pon susah
kalau boleh, masa tengah jalan tu nak jer meraung sbb sakit
cuba tengok budak lelaki , selamber jer..
kadang2 setahun sekali pon susah nak dapat sakit
tapi, perempuan hidup berpuluh2 tahun dgn penyakit tiap2 bulan, survive jer..
tengah2 sakit pon boleh senyum lagi sampai orang pon tak perasan yg dia sakit
hebat kan perempuan ??



siapa kata jadi perempuan tu senang ??
hati ni Allah jadikan lembut betul
cepat jer sensitif
cuba tengok orang putus cinta
selalu perempuan yg paling susah nak lupa
lelaki lepas putus cinta cepat jer pasang baru
cuba pergi wayang tengok cerita hindustan
siapa yg paling teruk menangis ??
perempuan kan ??l elaki boleh gelak2 lagi
lembut tak lembut hati perempuan
tapi dengan hati yg lembut tu perempuan dapat mengkagumkan lelaki
hebat tak perempuan ??




disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni lah, ramai perempuan yg merajuk dengan Allah
diorang cakap, Allah tak adil
kenapa Allah lebihkan lelaki ?

kenapa perempuan kena dengar cakap suami?
kenapa syurga perempuan terletak di bawah kaki suami ?
padahal jadi perempuan tu sangatlah susah
bak kata orang, nak jaga 10 anak lelaki, tak susah macam nak jaga sorang anak perempuan



dan disebabkan perasaan negatif dekat Allah ni, ramai perempuan2 kat luar sana yg rebel
diorang pakai pakaian yg tidak menutup aurat dengan alasan, 'lelaki tak payah tutup pon'
diorang berani bertepuk tampar dengan lelaki
diorang sanggup gadaikan diri diorang sbb percaya dengan janji manis kekasih yg busuk hati



kesian kan kat diorang ??
disebabkan fikiran yg negatif terhadap Allah, diorang sanggup rosakkan diri diorang
diorang cakap diorang buat macam tu sbb Allah tak adil



persoalannya sekarang
betul ke Allah tak adil dengan perempuan?






betul, syurga perempuan terletak di bawah kaki suami
tapi, cuba ingat balik, syurga seorang anak lelaki terletak di bawah kaki siapa kalau bukan kaki ibunya?
betul, isteri kena ikut cakap suami
tapi, seorang anak lelaki kena taat pada ibunya 3 kali lebih utama daripada ayahnya
tak adil lagikah Allah pada perempuan?



Allah bukan setakat adil, tapi Allah tu sangat sayang kat perempuan
untuk lelaki, syurga isterinya terletak di bawah kakinya
kalau paling banyak dia ada 4 orang isteri
cuma ada 4 orang yg syurganya bergantung pada seorang lelaki tu
tapi perempuan, ditakdirkan ada 15 orang anak lelaki
bermakna ada 15 orang yg syurganya terletak pada seorang perempuan tu
mashaAllah, hebatnya perempuan kan?
kenapa perempuan hebat ? sebab kasih sayang Allah yg jadikan kita hebat



cuba dengar pula lagu2 yg berkumandang dekat radio
banyak lagu pasal perempuan kan ? 
contohnya macam lagu SUMAIYYAH,
jarang kita dengar lagu pasal lelaki
sayang tak sayang Allah tu dekat perempuan, sampai perempuan dikasihi macam tu sekali dekat dunia



tengok pula, bila seorang lelaki berjaya
orang akan cakap
'disebalik kejayaan seorang lelaki terdapat seorang perempuan di belakangnya'
kita tak pernah dengar orang cakap
'disebalik kejayaan seorang perempuan terdapat seorang lelaki di belakangnya'
kan? 
hebat tak Allah jadikan perempuan tu ?
masih tak adil lagikah Allah dekat perempuan?



Allah sebenarnya terlampau adil dekat perempuan
sampaikan disebabkan susahnya nak jadi perempuan ni
perempuan senang nak masuk syurga
tengok hadis ni



"Apabila seorang perempuan mendirikan sembahyang lima waktu, berpuasa sebulan (Ramadhan), menjaga kehormatan dan taat kepada suami, dia akan disuruh memasuki syurga melalui mana-mana pintu yang dia sukai."
(Hadis Riwayat Ahmad)



tak adil lagikah Allah dekat perempuan?



oh perempuan, sedarlah
betapa sayangnya Allah dekat kita
betapa cintanya Allah dekat kita
tapi, kenapa kita nak rosakkan diri kita kerana fikiran2 negatif yg tak berasas dekat Allah?




Allah jadikan perempuan tu sebagai hiasan dunia..
dunia yg besar ni, dunia yg cantik ni, kita jadi hiasan
dan seindah2 hiasan tu adalah wanita solehah
kesiannya dekat kita kalau kita tolak untuk jadi seindah hiasan kan..


so, jom same2 kite men'solehah'kan diri kita kerana kita sayang ALLAH..^_^

Wednesday, 23 May 2012

Dakwah Tugasku



Pejam celik, pejam celik... aku sudah memasuki tahun kedua dan secara tidak langsung, rupanya sudah banyak perkara yang telah aku lalui. banyak yang telahku pelajari disini..

Dakwah. Bertepatan denganku yang mengambil syukbah (course) Dakwah. terlalu melampau jika aku katakan aku sebenarnya tidak dapat menjiwai watakku sebagai pelajar yang mengambil course ini. Masih ingat lagi suatu ketika dahulu, pada zaman kejahilanku yang telah ditinggalkan beribu kilometer di belakang..aku sering mempertikaikan "kenapa aku perlu berdakwah ?" sedangkan pada hematku, terlalu ramai lagi ustaz dan ustazah yang akan menlangsaikan tanggungjawab berdakwah kepada masyarakat..bukan diriku lantaran 'dakwah' bukan minatku..




Bagiku, pendakwah mestilah seorang ustaz dan ustazah yang alim serta bertudung labuh manakala si ustaz tidak lekang dengan kopiah dikepalanya.. Sesorang yang apabila bercakap akan mengeluarkan ayat al Quran mahupun hadis..haha itulah pendakwah yang akan memberi ceramah dan tazkirah kepada mereka-mereka yang kehausan sepertiku.


 Namun, siapa yang menyangka...akhirnya aku terjerumus ke dalam bidang ini.. Mungkin pelik barangkali.. Segala persoalanku akhirnya terjawab.. Perlu difahami bahawa tugas berdakwah atau menyeru dan menyuruh manusia melakukan kebaikan bukan tergalas di atas bahu dan kepala para asatizah.. Itu adalah tanggungjawab aku dan kamu serta semua orang.. sabda Rasulallah " sampaikanlah kamu walaupun satu ayat "...

Bnyak lagi dalil yang ku kutip semasa menghadiri kuliah dan ku cernakan serta ku kaji.. Dan bermula dari titik itu, dakwah menjadi tanggungjawabku.. Aku tidak perlu menjadi seorang 'ustazah' untuk memulakan gerak kerja ini.. Aku juga tidak perlu menjadi orang lain.. Cukup lah menjadi diriku.. seorang Suhada Zainun yang "baru"...^_^

Doakan kejayaanku...

Thursday, 10 May 2012

NIKAH MISYAR ??

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha  Penyayang…

Assalamualaikum…J
Waahh…dapat jugak saya menaip.. dah lame tak post ape2 kat sini.. Sibuk..huhu.. Sibuk lar sgt..

>>>          Suara  Dj berceloteh dihujung corong radio menarik minatku.. Tajuk yang menarik untuk diperbahaskan..”2.5 juta rakyat Malaysia yang berusia 25 tahun keatas belum berkahwin”.. majoriti daripadanya ialah lelaki.. Kemudian, ramai yang memberi respon berkenaan dengannya..
                Terdetik dalam hatiku, apa yang membuatkan berlakunya keadaan sedemikian walhal bagiku yang masih mentah ini, kebanyakkan yang masih belum berkahwin adalah  dikalangan wanita.. Namun, mungkin itu statement yang terbaru..  otakku ligat menyambungkan neuron-neuron..apakah punca ini semua??  Hmm, ini boleh menjadi tajuk untuk kajianku.. 
                                Pada era globalisasi maklumat dihujung jari ini, mejadi satu kebiasaan jikalau wanita tidak berkahwin.. Ini kerana, populasi wanita yang semakin meningkat dan kurangnya lelaki yang berwibawa. Wanita juga sering kali dimomokkan dengan suka memilih dan lebih mementingkan kerjaya. Apabila wanita asyik dengan pelajaran dan kerjaya, sedar atau tidak, usia mereka semakin meningkat. Oleh sebab itu, ramai dikalangan mereka yang terlepas zaman ‘bercinta’ seterusnya tidak merasai nikmat ‘raja sehari’.. Kemudian gelaran ’andalusia’ atau ‘andartu’ pula yang dilemparkan kepada mereka..
                Tiba-tiba teringat satu tajuk kuliah Fiqh Mar’ah yang dihadiri semasa dikampus. NIKAH MISYAR.. Ya..masih segar lagi tentang isi kuliah yang disampaikan oleh seorang ustaz yang tak asing lagi di DQ. Us. Wan Mohd Nor. 

                Asas kepada Nikah Misyar  terbahagi kepada dua :
1)      Wanita dikahwini tanpa diberikan nafkah,
2)      Malam pembahagian lebih utamakan isteri pertama..


Contohnya :
Aminah seorang yang berkerjaya tetapi masih belum berkahwin.. Manakala Ali sudah berkahwin dengan Zainab. Aminah mahu menikahi Ali tapi Ali tidak mampu untuk  memberi nafkah dan berlaku adil kepada Aminah. Tetapi Aminah sanggup. Aminah juga memberikan kebenaran kepada Ali untuk berada dirumah Zainab lebih lama berbanding dirumahnya. Aminah melepaskan dua hak keatasnya iaitu nafkah dan malam giliran. Inilah yang dinamakan nikah misyar..

               
               
Terdapat 3 pandangan ulama’ :
1)      Harus tapi tak digalakkan
2)      Haram
3)      Senyap

>> Yang pertama iaitu harus tapi tak digalakkan. Dr. Yusuf Al-Qardawi  dan  Dr. Wahbah Zuhairy..seseorang datang bertemu Syeikh Qardawi lalu bertanya :
 apakah hukum nikah misyar ?
jawab Syeikh Qardawi : aku bukanlah orang yang menyukai jenis perkahwinan ini. Aku juga tidak berkhutbah dihadapan orang ramai tentang ini dan tidak pula menulis secara khusus tentang ini. Aku hanya sekadar menjawab pertanyaan. Sesetengah ulama’ mengatakan makruh dan aku bersetuju dengannya.
Dr. Wahbah Zuhairy – perkahwinan ini tidak digalakkan kerana tak boleh menjana maqasyid syariah. Apabila darurat sahaja boleh seperti di Palestin.

>>  Yang kedua iaitu haram dan tak sah dari sudut syara’.  Syeikh  Nasiruddin al-Bani mengatakanya haram. Manakala Syeikh Muhammad Zuhaili mengatakan nikah misyar ini menolak dan menafikan tujuan perkahwinan. Kemudaratan lebih banyak dari kebaikan dan akan menjadikan lelaki yang akan mengambil kesempatan ke atas wanita..

>> Yang ketiga iaitu senyap.. Syeikh Muhammad Soleh..

Sebenarya, nikah misyar ini sudah lama ditanah arab tapi di Malaysia, ia adalah suatu yang baru. Ini kerana, di Palestin misalnya, ramai wanita yang menjadi janda lantaran suami mereka bergelar syuhada’ pada usia anak mereka masih kecil.. wanita disana juga mendapat gelaran janda dalam usia yang muda. Untuk memastikan zuriat mereka berterusan, mereka terpaksa melakukan nikah misyar ini..
Masih banyak yang perlu dikaji dan diteliti.. Mungkin ini adalah sedikit perkongsian dari saya yang masih banyak kekurangan dan kekhilafan.. Semoga article ini sedikit sebanyak mencetuskan sifat berfikir dikalangan mahasiswa khususnya dalam menegakkan syiar Allah. Wallahualam~

[jikalau terdapat salah atau kekeliruan, mohon jasa baik kalian untuk memperbetulkan saya]
peace no war… J