Thursday, 14 June 2012

USRAH vs NAQIBAH



Subhanalllah...hebatnya tarbiyah Allah.. Hebatnya tarbiyah Darul Quran.. Dari sini aku pelajari bermacam-macam perkara dari sekecil-kecil perkara sehingga sebesar-besar perkara.. Perkara yang tidak akan pernah aku pelajari di luar sana.. syukur padaMu ya Allah kerana mentakdirkan aku disini.. disini membina benteng pertahanan diri sebelum melangkah keluar ke medan jihad agar aku tidak akan kecundang kesekian kalinya.. 


Usrah... Usrah banyak mengajarku erti kehidupan.. Alwani Jawahir  mengajarku erti persahabatan dan ukhuwah kerana Allah.. Alwani Jawahir menjadikan diriku yang 0 kepada 1 seterusnya 2.. disini aku belajar melengkapkan 10 muwasofat tarbiyah.. melazimi solat berjemaah dan amalan sunat yan lain.. disini juga aku belajar apa itu ikhtilat..ape itu biah solehah..



sangat beruntung kerana aku mempunyai seorang Naqibah yang sentiasa menarikku andai kealpaan menghampiri.. Tanpa jemu memberi semangat disaat aku jatuh.. Adik beradikku yang lain saling melengkapi antara satu sama lain.. Indahnya Ukhuwah andai berlandaskan ketaqwaan hanya kepada Allah dan bermatlamatkan keredhaanNya...



Masa silih berganti.. Selama hampir setahun aku ditarbiyah melalui usrah Alwani Jawahir, akhirnya aku diberi taklifat untuk memegang usrah pelajar baru Diploma.. Perasaannya hanya Allah yang tahu.. Aku tak mampu ya Allah... Tapi, aku positivekan diri.. mesti ada hikmah disebalik semuanya.. 

Mungkin ini sahaja jalan untuk aku berdakwah..mungkin.. tanggungjawab untuk melengkapkan fardhu muslim ahli2 usrahku.. ini buka bermaksud fardhu muslim ku sudah sempurna... aku dulu pernah ditarbiyah kerana aku akan mentarbiyah... Ditarbiyah untuk mentarbiyah...




Usrah yang disusun oleh Hasan Al-Banna sebenarnya untuk mencapai maratibul amal yang paling tinggi iaitu astaziyatul alam.. Islam secara syumul diseluruh dunia.. TAKBIR !

sekarang aku memegang 6 orang ahli usrah atau lebih dikenali anak usrah.. rasa dah jadi mak..huhu...
pengalaman mematangkan diri..


oleh itu, mari sama-sama kita islah diri kearah kebaikan kerana menjadi baik adalah fitrah semulajadi..




"ya Allah, Kau pinjamkan sedikit kekuatanMu kepadaku agar aku akan terus kuat dan thabat dalam perjuangan menuju kepadaMu"

jom bergandingan ke syurga ! 




>>mohon doa dari kalian...^_^
(Alwani Jawahir a.k.a AJ nama usrah saya) 





Wednesday, 13 June 2012

Muslimah Hari Esok




Alangkah indahnya,
Jika kita sebaik Siti Khadijah,
Dapat menguatkan hati suami,
Dengan harta dan cinta,
Untuk meneruskan perjuangan,
Menegakkan agama Allah..




Alangkah indahnya,
JIka kita sepemurah Siti Aisyah,
Mencari harta walaupun sebiji kurma,
Untuk disedekahkan di jalan Allah..




Alangkah indahnya,
Jika kita seperti Rabiatul Adawiyah,
Mengintai cinta suci sepi dinihari,
Aku bukan mengharapkan syurgaMu,
Bukan jua takut siksa nerakaMu,
Tetapi kerana rinduku kepadaMu,
Juga kerana cintaku padaMu....


Dr. Yusuf Al Qardawi menulis didalam bukunya yang bertajuk muslimah hari esok, bahawa manusia kini terbahagi kepada dua golongan yang berpegang kepada prinsip yang berlainan...

Pertama : Golongan yang terlalu ketat dalam semua urusan  dan peraturan yakni "syadid" contohnya dia tidak   pernah melihat bakal suami atau isterinya semasa dalam proses pertunangan sehingga membawa kepada penyesalan apabila melihat kekurangan pada si suami atau si isteri yang boleh membawa kepada penceraian.. Melihat disini bukan lar melihat pada tempat yang tidak sepatutnya tetapi melihat sekadar muka dan tapak tangan bagi wanita..

Kedua :  Golongan yang terlalu terbuka sehingga mempermudahkan Islam denagn semudah-mudahnya.. contoh yang simple ialah keluar berdua-duaan atau lebih dikenali dating tanpa ditemani.. Alasan yang sering didengari ialah keluar ditempat umum dan tidak buat apa-apa...


Jelaslah disini bahawa kedua2 golongan tersebut selalu dijumpai dalam proses pembelajaran kita.. Dr. Al -Qardawi menyimpulkan bahawa janganlah kita menjadi seperti  kedua-dua golongan tersebut... Wallahualam.. sekadar perkongsian..

>> jika salah mohon betulkan...


Thursday, 7 June 2012

Always Positive


sekadar perkongsian ringkas..:)



Skrip kegagalan…

Usah dambakan isteri  sehebat Khadijah,
Jika diri tidak semulia Rasulallah..

Tidak perlu isteri secantik Balqis,
Andai diri tidak sehebat Sulaiman..

Usah mengharapkan suami setampan Yusuf,
Jika kasih  tidak setulus Zulaikha..

Usah bermimpi mendapat lelaki seperti Ali,
Jika tidak sehebat Fatimah.



M.A.D.U. di Rawang




Skrip kejayaan..

Aku dambaka isteri sehebat Khadijah,
Aku cuba mengikut akhlak semulia Rasulallah…

Jika aku ingin isteri secantik Balqis,
Aku pelajari dan hayati kehebatan Sulaiman…


JIka aku mengharapkan suami setampan Yusuf,
Kasih setulus Zulaikha aku hulurkan..

Aku mencari suami seteguh Ibrahim,
Lalu aku harus sekuat Hajar dan Sarah…

Aku bermimpi mendapat lelaki seperti Ali,
Maka aku mengikuti hebatnya Fatimah..




Dipetik dari buku nie...




Kadang2 ayat sedemikian mampu membuatkan kita lemah…mampu membuatkan kita terus bangkit.. jadi, ayat2 positive yang kite perlukan untuk membentuk pemikiran yang positive seterusnya melahirkan perbuatan yang positive.. renungkan2 dan selamat mencuba…J




Monday, 4 June 2012

Musafir Rawan



Mengalir cecair jernih tatkala melihat kemesraan sahabat-sahabat semasa reunion pertama batch 1993.. Rindu.. hanya itu yang mampu diungkap.. Terimbau kengan lalu.. Hati berbelah bhagi.. Tapi aku masih percaya pada kuasa istikharah yang ku lakukan.. Tiada yang dapat mengubah.. Namun, terdetik juga rasa penyesalan yang teramat sangat.. "wamakaru wamakara allah, wallahu khoirul makirin"... Suhada, fasobrun jamil.. 


Lain kali yea Suhada andai nyawamu masih dikandung badan... Walaupun terlepas detik waktu di Kuala Lipis, tapi aku tetap ade pengalaman lain di utara.. Pengalaman manis dan pahit bercampur baur.. Bila difikirkan kembali, pahit dan manis perlu berjalan seiring.. Takut apabila manis sahaja bakal mengundang penyakit Diabetes..huhu.. yang paling best dan lucu di "Shahab", Alor Star. macam mimpi tapi realiti..ngee~


Sebelum sampai ke destinasi, pelbagai mehnah dan tribulasi yang dihadapi.. Tetapi semuanya diambil dari sudut yang positif.. Perjuangan tak pernah dihampar dengan 'red carpet'.. Kata-kata sahabat masih terngiang2.. "kita berehat kat syurga'..huhu.. Rasa macam mustahil pun ade.. aku bukan lah sealim mane..But i'm try.. Rasulallah dulu lagi hebat diuji.. Berhijrah bukan naik flight atau bas.. Bersyukur.. Rasulallah tak pernah merungut. So, apa sangat ujian yang aku dapat.. Naqibah kesayanganku menyebut "kite kene risau andai hidup kita penuh dengan kesenangan kerana bimbang Allah tak tengok kita..Bila diuji maknanya Dia masih syg kat kita"    



"Carilah HIKMAH dalam setiap ketentuan Tuhan supaya timbul rasa kesenangan. Setiap kesabaran itu pasti ade ganjaran. Jika sesuatu itu ditakdirkan untuk kita, tiada siapa yang mampu menghalang. Namun, jika sesuatu itu bukan ditakdirkan untuk kita, pasti kita tak kan dapat walaupun ia sudah berada dalam Genggaman. Mulakan hari dengan senyuman manis yang tersirat rasa ketabahan dan kesyukuran kepadaNya. Yakinlah setiap sesuatu yang datang dariNya dan atucara Nya adalah yang terbaik untuk hambaNya"


"Aku mencintaimu kerana agamamu. JIka hilang agama dalam dirimu, maka hilanglah cintaku padamu"
"Ya Allah, Aku memohon cintaMu dan cinta orang yang mencintaiMu serta amalan yang mendekatkan aku kepada cintaMu"..
Sayang kamu semua kerana Allah...^_^