Monday, 30 July 2012

MY BF :)



alahai atiqah syuhada...


hmmm....tak tahu nak tulis pasal awak yang mana satu..
kalau saya tulis..
tak muat lar blog saya...hee ~

waktu form 5, awak pernah ajar saya satu lagu...
saya still ingat lagi dan kalau saya dengar je lagu tue rasa nak menangis..
memang nangis pun..huhu


ku layarkan kerinduan, 
dilautan memori,
Mengimbau kenangan indah yang menyentuh emosi,
masih segar diingatan saat mesra berputik, 
hadirmu bawa sinaran cahaya inspirasi,

sahabat...
kau sesungguhnya,
temanku..
dikala suka dan lara,
tika ku buntu, diselubungi sendu,
kau tiupkan ketabahan untuk ku ukir senyuman,
bagaikan embun dilangit terbit fajar,
kau pergi jauh mengejar cita,
menggapai reda yang Esa,

Duhai sahabat dengarkanlah,
bicara hatiku ini,
meskipun jarak memisahkan,]
namun tiada nokhtah kasih,
biarlah waktu menentukan nilai ukhwah yang terjalin,
teruskanlah perjuangan hingga ke titisan darah...terakhir..

dan aku masih disini,
terus mendaki puncak tertinggi hidupku,
dan aku terus menanti saat yang manis akan berulang kembali..
sahabat...

(sahabat-devotees)

kalau awak baca post nie jangan nangis ea.. saya tak mati lagi..huhu
banyak nak cakap tapi tak tertulis...
biar disimpan menjadi kenangan yang terindah...

seandainya jika saya terpesong dari jalanNya, tariklah saya kembali..
ingatkan saya dengan janji Dia,
ingatkan saya dengan azabNya,
kerana penghujung hidup saya tiada siapa yang tahu...



sayang awak kerana Allah..^^
ukhwah sampai syurga...insyaAllah...
sekian..




FAMILY & RAMADHAN



Alhamdulillah saya masih diberi kesempatan lagi untuk berada di bulan yang penuh dengan kemulian. Ramadhan... Dan lagi bersyukur apabila puasa pertama pada kali ke -19 disambut dirumah bersama umi + abah + angah + kak chik + abang + adik terchenta...huhu.. ^^

suka tak terkira...
hope kita satu keluarga akan terus bahagia dan kekal berfamily sampai syurga..
tetiba teringat kat arwah abang asyraf..
abang, nanti tunggu adik2 abang yang nakal-nakal nie kat sane yea..
umi dengan abah selalu sebut pasal abang kalau kami nakal sikit..
abah kate kalau abang ade, abang boleh ganti dia jadi imam..
tapi sebenarnya kakak pun boleh... cuma sebab kakak nie perempuan je..huhu
tabahnya umi dan abah..
tak pe umi, abah...kakak ada..
tunggu kakak balik...

kenapa sedih2 nie..
salah masuk mood plak..hehe

okey !

kalau masuk bulan Ramdan nie, juadah berbuka di Malaysia memang yang terbaik lar.. bersyukur lagi...





kenapa ada gambar mufti nie ?

okey...

mufti nie menangis apabila rakyat somalia mengajukan soalan
"adakah puasa saya diterima jika saya tidak bersahur dan berbuka (ifthor) ?"

apa perasaan korang kalau ade orang tnye soalan mcam nie ?
sedih ? kesian ?



of course kan.. Saudara kita di sana tak dapat apa yang kita dapat disini.. 
seorang sahabat saya cakap " ade tak pos laju hantar makanan ke sane sekarang ?"
huhu..


Pensyarah saya pernah bertanya...
Adakah kita berpuasa hanya menahan diri dari lapar dan dahaga ?
atau..
Adakah kita berpuasa hanya menahan diri dari lapar dan dahaga  serta menahan diri dari melakukan perkara2 yang membatalkan puasa ?
atau..
Adakah kita berpuasa hanya menahan diri dari lapar dan dahaga  serta menahan diri dari melakukan perkara2 yang membatalkan puasa dan menahan diri dari perkara yang makruh sepanjang berpuasa ?

fikir-fikirkan...^^

puasa adalah satu amanah !

 jom jadi hamba Allah bukan hamba Ramadhan...

selamat berpuasa..maaf sekiranya ada salah silap yang sengaja atau yang tidak disengajakan..:)
salam Ramadhan kareem dari mahasiswi Darul Quran Jakim...
hehe..




Thursday, 26 July 2012

Tazkirah Ringkas syuhada




Talkinkan jiwaku...
Yang sudah lama mati..
kering dari dari sinar tarbawi...
Jarang benar ia ingat pada Tuhan..
Pecah berderai  dirodok dugaan ujian...

Talkinkan hatiku..
Yang sudah lama beku..
Tak terkesan dengan pesan Rasul..
Lautan maksiat umpama lalat tumpang lalu...

Talkinkan jasadku...
Yang sudah kaku..
Payah benar berkhidmat untuk ISLAM..
Lebih enak bergomol dengan tilam dan bantal...

Talkinkan akalku...
Yang sudah lama lumpuh...
Jangan bebankan aku dengan masalah dunia akhirat..
Ah ! persetankan ,masalah umat..
Hal aku lebih berat !

Talkinkan aku..
Yang sudah lama tenat...
Tergadai ibadah kerana maksiat..
Ternoda akhlak kerana ikhtilat..
Tercalar maruah kerana tabarruj..
Aku tak mahu kalah !

siapalah aku untuk mencari cinta insan sedangkan cintaMu belumku dapat...Apa jawapanku andai aku bertemuMu nanti... Apa amalanku ? "ya Allah, Engkau campakkan rasa sayang dan cinta dalam hatiku hanya untukMu.. Jangan pernah menarik nikmat mencintaiMu"

~salam ramadhan kareem dan salam muhasabah untuk semua~ ^^




p/s : atiqah syuhada, saya tak sempat nak post apa yg awk nak lagi.. nanti yea.. sayang kamu lillah :)