Thursday, 14 November 2013

Semoga Al-Quran Terpahat Di Hati



" Jangan engkau (Muhammad) gerakkan lidahmu (untuk membaca Al-Quran) kerana hendak cepat-cepat (menguasainya). Dan sesungguhnya Kami yang akan mengumpulkannya (di dadamu) dan membacakannya"

[Al-Qiyamah : 16-17]


Alhamdulillah walhamdulillah thummalhamdulillah...

hanya mampu tersenyum... Alhamdulillah.. Ini semua kerja Allah.. Kalau Dia kate "kun"...."fayakun"..
15 November 2013, saya telah menghabiskan hafalan Al-Quran saya dengan Pensyarah Tasmi' saya... Ustazah Jamilatun di Darul Quran Jakim pada pkul 10.13 A.M...



Al-Quran milik Allah..maka mintak lah dengan Dia. Terima Kasih Allah.. boleh tak kalau saya nak kate, saya sampai sekarang masih tak percaya saya ni hafaz Quran.. Dulu tak pernah terlintas langsung nak hafaz.. hanya tgk sepupu sepapat je hafaz.. tu lar nak katenye "wamakaru wamakarallah".. Allah merancang, kita juga merancang tapi Allah yang tentukan..




Siapa sangka kan.. Teringat mase mula-mula start hafaz dulu.. Fuh, memang susah sangat.. siyes tak tipu,, sampai rase nak keluar DQ (Darul Quran) pun ade... *menangis*.. Hari first masuk kelas, boleh hantar setengah muka surat jea..  *menangis lagi*...  Balik bilik, tengah2 mengaji tiba-tiba kawan yang kat atas katil tegur kita bace salah...(dia dah pnh hafal), *menangis lagi*.. Bukan nangis sebab marah tapi menangis sebab rase bodoh sangat... Pegi kelas tasmi' untuk hari2 yang seterusnya, hanya mampu hantar semuka setengah je.. *menangis*... orang lain boleh hantar sampai 4 mukasurat... alahai.. bile time kene iadah (mengulang balik hafalan yang dah hafal), mesti tak lancar.. sungguh.. tak tahu lar kenapa... *menangis*
Bile tak lancar, dah confirm2 kne denda.. *menangis lagi*




Asyik nangis je saya mase sem 1 dgn sem 2.. Yelar...dah hafal bukan sebab diri sendiri yang nak..memang macam nie.. Saya siap pasang niat nak lari DQ pun ade taw..hoho.. Tapi Allah masih bagi kekuatan.. Yea.. Saya yakin.. Sebab tu saya masih boleh bertahan kat sini dah hampir 3 tahun..

Tapi saya masih ingat kata-kata kawan saya.. mungkin sebab dia selalu tgk saya menangis kat bilik kot..dia kate "enti beruntung sebab enti menangis sebab al-Quran..sebelum ni enti ada tak menangis sebab nie ? " gulppp.. sentap..huhu

Sekarang jea boleh tasmi' banyak sikit...tapi tak lah banyak mane pun sebenarnya.. Menghafaz pun kne ade skill yang boleh masuk ngan kita.. Bile dah jumpa cara, inshaallah lar senang sikit.. Tapi bila dah tua-tua baru nak start hafal, memang lar lambat sikit.. Nanti kalau ade anak ke adik ke, hantar lah mereka-mereka hafaz Quran mase kecik lagi.. Tu jika tak nak menyeksakan mereka lar.. Otak budak2 kan still fresh lagi.. okey mengarut*

Kalau nak cerita dugaan mase menghafaz tu memang banyak lar.. Saya pernah kene tawaf bangunan kelas tasmi' sebab tak lancar.. Saya pernah kene berdiri kat luar kelas.. ish, macam2 lagi lar.. Kalau nak ikotkan malu tue, memang malu giler lar...haha.. tapi buat ape nak kesah, asalkan ingat Quran..huhu (poyo je ni).. Ni lar yang dikatakan pengalaman.... Kalau asyik nak senang jea, nanti kita tak pandai nak bersyukur..eh, yeke..?? hee..

Apa-apa pun, dah khatam tidak bermakna sudah habis tugas saya, malah semakin berat. Nak menghafaz lagi senang dari nak jaga Quran.. Quran ni sangat sensitif.. tak tipu.. untuk exam final nanti kene 30 juzuk.. siyes rase mcm nak pengsan..huhu.. btw, doakan kami semua terus thabat yea... tak nak jadi orang yang dilaknat oleh Al-Quran... Nauzubillah... Semoga Al-Quran Terpahat Di Hati... :)
Yang terakhir, terima kasih kepada semua yang telah mendoakan saya.. Inshaallah ada balasan dari Allah.. :)


Layyinul Harir
semuanya dari Allah... semuanya kerana Allah... wallahualam.. :)



Friday, 1 November 2013

Uwais Al-Qarni

Bismillahirahmanirahim...

Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakbar.. :)

Uwasi Al-Qarni... tak tahu kenapa, tiba-tiba rase macam nak abadikan kisah Uwais ni dalam blog saya.. semoga bermanfaat kepada semua.. Saya sudah terpikat dengan nama Uwais Al-Qarni..huhu.. saya suka sebab saya kagum dengan beliau..

"ya Allah, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami  sebagai penyejuk hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi org-org yang bertaqwa" [al-Furqan : 74]


Jom kita sama-sama terokai siapakah Uwais Al-Qarni nie... 

Uwais Al-Qarni ialah seorang yang sangat sederhana hidupnya. Beliau sempat hidup pada zaman Rasulallah tetapi tidak sempat berjumpa dengan Baginda lantaran beliau tinggal di Yaman dan perlu menjaga ibunya yang sakit. 

Kulitnya kemerah-merahan, tidak lekang berzikir: dagunya menempel di dada. Tangan kanannya menumpang pada tangan kirinya. Makanannya air mentah dan tamar dan tidak pernah memakan makanan dimasak oleh api. Tiada orang yang menghiraukannya dan malah kehadirannya tidak pernah dirasakan.

Walaupun Uwais tidak pernah berjumpa dengan Rasulallah namun, Rasulallah pernah menyebut tentang Uwais melalui hadis baginda.

 Rasulullah S.A.W bersabda: “Kalau kalian ingin berjumpa dengan dia (Uwais al-Qarni), perhatikanlah, ia mempunyai tanda putih di tengah-tengah telapak tangannya.”

Rasulallah juga bersabda :
“Suatu ketika, apabila kalian bertemu dengan dia, mintalah doa dan istighfarnya, dia adalah penghuni langit dan bukan penghuni bumi.”

Uwais sangat mencintai Rasulallah walaupun tidak pernah bertemu. Sejarah menyatakan bahawa Uwais pernah meminta izin daripada ibunya untuk pergi ke Madinah untuk bertemu dengan Rasulallah. Pada ketika itu, ibu Uwais sedang sakit. Namun, melihat kepada Uwais yang sangat berharap agar dapat bertemu dengan Rasulallah, maka ibunya membenarkan Uwais untuk ke Madinah tetapi mensyaratkan agar Uwais segera pulang...

Sebelum berangkat ke untuk bertemu Rasulallah, Uwais telah berpesan kepada jiran-jirannya agar menjaga ibunya sepanjang ketiadaannya. 

Kemudian, Uwais pun berjalan menuju ke Madinah. Setelah sampai di Madinah, beliau segera pergi ke rumah Rasulallah. Namun, Saidatina Aisyah yang membuka pintu dan memberitahu bahawa Rasulallah tiada di rumah kerena pergi berperang. Saidatina Aisyah menyuruh Uwais untuk menunggu kepulangan Rasulallah namun Uwais menolak kerana teringat akan pesan ibunya yang menyuruh beliau segera pulang.

madinah sekarang


Uwais hanya menyampaikan salam kepada Rasulallah.. Apabila Rasulallah pulang, Aisyah menceritakan kepada Nabi bahawa ada yang mencarinya. Kemudian Rasulallah menjelaskan bahawa Uwais Al-Qarni adalah anak yang taat kepada ibunya dan beliau menjadi penghuni langit yang sangat terkenal di langit.

Rasulallah berpesan kepada para sahabat, andaikata bertemu dengan Uwais, maka mintalah doa daripadanya. Sebab itulah, Saidina Umar dan Saidina Ali mencarinya... 

Beberapa waktu kemudian, tersiar khabar Uwais al-Qarni telah pulang ke rahmatullah. Anehnya, pada saat dia akan dimandikan tiba-tiba sudah banyak orang yang berebut untuk memandikannya. Dan ketika dibawa ke tempat pembaringan untuk dikafan, di sana sudah ada orang-orang yang menunggu untuk mengkafankannya.
Demikian juga ketika orang pergi hendak menggali kuburnya. Di sana ternyata sudah ada orang-orang yang menggali kuburnya hingga selesai. Ketika usungan dibawa menuju ke perkuburan, luar biasa banyaknya orang yang berebutan untuk mengusungnya.
Syeikh Abdullah bin Salamah menjelaskan,
“Ketika aku ikut menguruskan jenazahnya hingga aku pulang daripada menghantarkan jenazahnya, lalu aku ingin untuk kembali ke kubur tersebut untuk memberi tanda pada kuburnya, akan tetapi sudah tak terlihat ada bekas di kuburnya.”
(Syeikh Abdullah bin Salamah adalah orang yang pernah ikut berperang bersama Uwais al-Qarni pada masa pemerintahan sayyidina Umar R.A.)
Pemergian Uwais al-Qarni telah menggemparkan masyarakat kota Yaman. Banyak terjadi hal-hal yang amat menghairankan. Sedemikian banyaknya orang yang tidak kenal datang untuk mengurus jenazah dan pengebumiannya, padahal Uwais adalah seorang fakir yang tidak dihiraukan orang.
Sejak dia dimandikan hingga jenazahnya hendak diturunkan ke dalam kubur, di situ selalu ada orang-orang yang telah siap melaksanakannya terlebih dahulu. Penduduk kota Yaman tercengang.
Mereka saling bertanya-tanya “Siapakah sebenarnya engkau wahai Uwais al-Qarni? Bukankah Uwais yang kita kenal, hanyalah seorang fakir yang tidak memiliki apa-apa? Kerjanya hanyalah sebagai penggembala?”
“Namun, ketika hari wafatmu, engkau telah menggemparkan penduduk Yaman dengan hadirnya manusia-manusia asing yang tidak pernah kami kenali. Mereka datang dalam jumlah sedemikian banyaknya.”
Agaknya mereka adalah para malaikat yang diturunkan ke bumi, hanya untuk mengurus jenazah dan pemakamannya. Baru saat itulah penduduk Yaman mengetahuinya siapa Uwais al-Qarni.
“Dialah Uwais al-Qarni, tidak terkenal di bumi tapi sangat terkenal di langit.”



Ini adalah sebahagian daripada cerita Uwais Al-Qarni. Semoga bermanfaat untuk semua... :)
wallahualam...


Wednesday, 4 September 2013

Jom Join Usrah !


Bismillahhirrahmanirahim.....

"Malasnya nak pergi usrah petang ni"
ayat nie biasa jea saya dengar dan saya juga salah seorang yang berzikir-zikir dengan ayat tersebut
*jatuh katil*

Tak kenal maka tak cinta. Begitulah yang saya boleh simpulkan dengan usrah atau bulatan gembira. Yea betul. Maka, jom kita kenal apa itu usrah..
Usrah bermaksud keluarga.. Simple mimple jea maksudnya. So, bulatan gembira juga sangat simple dan osem.. Serious tak tipu..
Usrah boleh digambarkan sebagai satu kumpulan yang berkumpul untuk sayang-sayang , berkongsi pengetahuan, bertukar-tukar idea, bantu menbantu dan yang seerti dengannya..dengan bimbingan seorang ketua yang diberi nama NAQIB ATAU NAQIBAH.


Usrah tekankan 3 rukun…

Rukun Usrah :)



Jom kenali usrah anda.
Saya hanya ingin berkongsi serba sedikit tentang usrah. Saya yakin ramai dikalangan kita yang mempunyai usrah masing-masing. Usrah tersendiri. Mungkin usrah kita berlainan. Terdapat banyak sangat usrah di Malaysia mahupun di luar Malaysia. Ada macam-macam jenis usrah kita boleh tengok. Namum, adakah usrah anda betul-betuk usrah yang osemmm !?
Wahh ! soalan yang bagus kan ?
Anda pernah pergi shopping sekali dengan usrah anda ?
Anda pernah ke masjid sekali dengan usrah anda ?
Anda pernah bermusafir sekali dengan usrah ?
Anda pernah mandi sungai dengan usrah ?
Anda pernah berdebat dalam usrah ?
Anda pernah mengaji bersama-sama usrah ?
Anda pernah qiamullai dengan usrah ?



Jika belum, sila cuba di rumah…. Okey ! Apa yang saya cuba sampaikan melalui pertanyaan tersebut is…. Usrah bukanlah sekadar bulatan kecil, sambil membaca buku “apa ertinya saya menganut Islam” bersama naqib/ah yang serious tanpa ada nada dalam penyampaian sekali dengan angin bertiup sepoi-sepoi bahasa…huwaaahhhh (tahan mengatuk ! ) hehe

Create your own usrah !  Jangan terlalu bergantung dengan adat semata-mata..
“alar, dulu naqib/ah aku pun buat macam nie”
“Best ke usrah kau dulu ?”
Mesti lar tak…
So, buat lar perubahan…
 “cakap senang lar…nak ubah itu, ubah ini…tapi… habuk pun tadak…ayoyo… 
*tepuk dahi*

Kalau saya tak buat ? Siapa yang akan buat… So, sampai bila-bila lar usrah tak best. Kalau usrah tak best, siapa yang nak datang ? haa, habis tu, macam mana dakwah nak sampai..



Kenapa Usrah nie seronok ??? !

Sebab……
               -Saya dapat mengenali dan mempraktikkan Islam.. jap, jap.. sebelum masuk usrah ni, saya tak kenal Islam lar ? oh ! Tidak sama sekali..Dalam usrah atau bulatan gumbira tue, setiap apa yang naqib/naqibah buat mesti bermatlamat kerana Allah.. kerana Islam.. walaupun ianya hanyalah permainan batu seremban..eh, ada ke ? hehe

“Aku tidak menjadikan manusia dan jin melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKU” [surah az-Dzariat : 56]
*senyum*
-  Belajar berkomunikasi a.k.a belajar bagi tazkirah.. Yang khas untuk orang-orang macam saya yang tak berapa pandai lar… Tapi, dengan adanya usrah, semua orang boleh, mampu dan pandai bercakap dihadapan.. Alar-alar masuk kelas tutorial Pengucapan Awam gitu…
Banyak lagi sebab yang menyebabkan Usrah tu sangat best… Selagi tak join, selagi tu tak tahu.. kan  ?

Selama saya berada dalam usrah dan pegang usrah, yang paling penting ialah rasa hubungan dengan ahli usrah itu sama seperti adik-beradik sendiri. Orang tarbiyah kate, “UKHUWAH”…huhu
Ini berdasarkan pengalaman saya menjadi ahli usrah dan naqibah yang sangat sibuk. Tetapi, disebabkan kami adik-beradik usrah dah sangat rapat, jadi kami yang buat usrah dan jemput naqibah kami datang… macam pemantau gitu.. Hebatkan naqibah saya.. Kami akan bahagi sendiri siapa akan bagi tazkirah, M.C, tayangan, bedah buku, isu semasa dan sebagainya…


Ciri-ciri Usrah yang berjaya anda kendalikan…

-         - Usrah kelihatan segar dan terus bersemangat walaupun dah bertahun-tahun dengan usrah yang sama..
-          -Ahli usrah ingin luangkan lebih masa untuk usrah.. sampai tak nak balik..
-          -Kehadiran yang tetap malah usrah masih boleh berjalan tanpa kehadiran Naqib/ah.
-          -Perubahan ahli usrah kearah yang lebih positif…yeay ! eh, Alhamdulillah
-          -Ahli Usrah selalu tanya, “kakak, abang, bila nak buat usrah lagi ?” … Pernah mengalami tak ?hehe
-          -Respon ahli usrah sangat baik.

Okey.. Banyak lagi yang saya nak kongsi…tapi akan datang pulak.. Kalau panjang sangat, orang akan bosan pulak.. Tak gitu ?
Sayangilah usrah anda. Jagalah amanah anda. Kelak ia akan menjadi satu penyesalan. wallahualam... :)






Saturday, 24 August 2013

Topup Kerajinan Anda !!


Bismillah.....
"Wahai orang-orang yang beriman, mahukan kamu Aku tunjukkan suatu perdagamgan yang akan menyelamatkan kamu dari azab yang pedih ?"

[Surah Saff : 10 ]

Assalamualaikum..... :)

ulalala..... Selamat  Hari Raya Aidilfitri... Rasenye tak lambat lagi kan.. syawal kan sebulan... tak gitu..
dah habis puasa 6 ke ? tahniah bagi yang beraye dan bagi yang belum, teruskan usaha anda... ada masa lagi nih..
sabda Rasulallah :
“Sesiapa berpuasa Ramadhan kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada Syawal, maka puasanya itu seperti puasa sepanjang masa.” – (Riwayat Muslim)
pepatah ada menyebut, "perut itu adalah sumber penyakit dan berpantang itu penawarnya"
apa lagi....puasa lar... :)

pernah tak bace atau hafal surah al-Mu'minun ? 
kalau tak pernah, cube bukak sekarang !
yang dah pernah baca atau hafal, korang perasan tak kat awal-awal surah tu ada cerita tentang ciri-ciri orang yang berjaya...
mesti perasan kan ?
bagus-bagus...
tapi saya tetap nak cerita jugak yea... sekadar peringatan untuk diri saya yang tak berapa berjaya lagi..ngee :P

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang....

1) Sungguh beruntung orang-orang yang beriman,
2) yaitu orang-orang yang khusuk dalam solatnya
3) dan orang-orang yang menjauhkan dirinya dari (perbuatan dan perkataan yang tidak berguna
4) dan orang yang menunaikan zakat
5) . Dan orang-orang yang menjaga kemaluannya,
6. Kecuali terhadap isteri-isteri mereka atau hamba sahaya yang mereka miliki. Maka Sesungguhnya mereka dalam hal ini tiada terceIa.
7. Barangsiapa mencari yang di balik itu, Maka mereka Itulah orang-orang yang melampaui batas.
8. Dan orang-orang yang memelihara amanat-amanat (yang dipikulnya) dan janjinya.
9. Dan orang-orang yang memelihara sembahyangnya.



ini adalah ciri-ciri orang berjaya yang telah digariskan oleh Allah.. 
so, tak perlu pening-pening fikir teori lain yea... dan orang yang paling berjaya ialah orang yang paling dekat dengan Allah...

Buangkan rasa MALAS dan tidak semangat ! Allah kan ada.... kalau rase down atau kurang semangat, ingat dan fikir balik... kenapa kita buat benda tue ? kenapa kita ? bukan orang lain ? pasti awak punye jawapan kan ? :) Masa depan kita, kita yang tentukan...bukan Najwa Latif atau Dr. Morsi... semuanya kerana Allah... :)



"kamulah yang memilih jalan mana yang kamu inginkan bagi waktu ajalmu"
-assyahid Imam Hasan Al-Banna-

"masalah...???..sampai bila nak nak lari ?? kalau asyik nak lari, bila nak Qowiey, acu cube try test hadapi, dan serah semuanya pada Illahi" keke...
umi saya kate, kalau ubat malas ada jual kat pharmacy, nescaya hidup ka dunia tak best..huhu
okey ? kepada kawan-kawan saya yang tengah buat thesis tue, jgn tension2 yea.., senyum sikit.. :)




jom fight !! last year dah !! SEMANGAT SEMUA !!!




hehe... 
sekadar ini sahaja.... maaf andai terkasar bahasa...
wallahualam...

Thursday, 13 June 2013

MAJLIS NUQABA' DARUL QURAN




video





MAJLIS  NUQABA' merupakan satu pertubuhan yang bernaung di bawah Persatuan Kebajikan Pelajar Maahad Tahfiz Darul Quran (PERKEMAT DQ). Majlis Nuqaba' atau yang biasa dipanggil MN berfungsi sebagai satu wadah untuk mengelola para Naqib dan Naqibah sekaligus melicinkan perjalanan Usrah di Darul Quran.



Tanzim Asas Majlis Nuqaba' Darul, Quran



Barisan Pimpinan Majlis Nuqaba' Darul Quran 12/13


EX-OFICIO
ISMAIL NAZARUDDIN
BUSYRA ISMAIL

PRESIDEN
MUHAMMAD FIRDAUS BIN MOHD NASIR

TMBALAN PRESIDEN 1
WAN AMIR AFHAM BIN WAN YUSOFF

TIMBALAN PRESIDEN 2
ATIKAH SYAMILAH BINTI MAT AZID

SETIAUSAHA
MUHAMMAD TASYRIF BIN ZAKARIA

TIMBALAN SETIAUSAHA
IZZATUL WAFA BINTI RIJALUDDIN

BENDAHARI
MOHAMAD HASBULLAH BIN HASHIM

TIMBALAN BENDAHARI
NURUL AIDAH BINTI LIMAT

KETUA JABATAN TARBIYAH DAN KEPIMPINAN
MUHAMMAD SYAZWAN FAIZ BIN SHAHROM

TIMBALAN KETUA  JABATAN TARBIYAH DAN KEPIMPINAN
SHAFIDA BINTI OSMAN

KETUA JABATAN THAQOFAH
MOHAMAD FAIZ BIN MOHAMAD ZUKI

TIMBALAN KETUA JABATAN THAQOFAH
NURUL IFFAH BINTI IDRIS

KETUA JABATAN PENERANGAN DAN PERHUBUNGAN
MUHAMMAD DAWUD AL-HAWARIY BIN HAMIZAN

TIMBALAN KETUA JABATAN PENERANGAN DAN PERHUBUNGAN
NUR SYUHADA BINTI MOHD ZAINUN

KETUA JABATAN DAKWAH DAN KEBAJIKAN
IZZAT KHAIRIL BIN SALIM

TIMBALAN KETUA JABATAN DAKWAH DAN KEBAJIKAN
NUR SHAKIRA BINTI MADIN

KETUA JABATAN EKONOMI
MUHAMMAD SAFWN BI ISMAIL

TIMBALAN KETUA JABATAN EKONOMI
AINA MARDHIAH BINTI CHE MAT






MOTO MAJLIS NUQABA' :

KREDIBILITI NUQABA TERAS KEIZZAHAN USRAH

MATLAMAT MAJLIS NUQABA' :

SEBAGAI SATU WADAH UNTUK MEMBENTUK DAN MELAHIRKAN PENDOKONG PERJUANGAN ISLAM UNTUK MENCAPAI KEREDAAN ALLAH


OBJEKTIF MAJLIS NUQABA' :

1)                MELAHIRKAN INSAN RABBANI YANG TAAT DAN PATUH KEPADA Allah taala dan nabi Muhammad s.a.w.
2)                Sebagai satu wadah untuk menggerakkan agenda tarbiyah di darul quran.
3)                Sebagai satu wadah untuk memastikan kelangsungan agenda tarbiyah di darul quran.
4)                Menyusun dan mengatur manhaj tarbiyah serta menggerakkan melalui usrah.
5)                Menggerak dan memantapkan system usrah di darul quran berdasarkan manhaj-manhaj yang disusun.
6)                Merancang dan melaksanakan program-program bagi memantapkan usrah darul quran.
7)                Melatuh daya kepimpinan yang kreatif, islamik, beraspirasi dalam kalangan mahasiswa darul quran melalui pengalaman lepas dan kehendak semasa berdasarkan al-quran dan sunnah.

8)                Sebagai wadah bagi menyemai dan menyuburkan ukhuwah, mahabbah dan mawaddah sesama ahli.



video


Berminat untuk menjadi Naqib/Naqibah ?

Majlis Nuqaba' akan membuka borang permohonan kepada siapa-siapa yang berminat. Borang hendaklah diisi dengan lengkap.
Kemudian, calon tersebut akan dipanggil untuk menjalani temuduga yang akan dibuat oleh Majlis Nuqaba'.
Calon hendaklah menjawab beberapa set soalan yang berbentuk ujian bertulis dan ujian lisan.
Calon yang mendapat markah yang tertinggi akan dipilih sebagai ahli Majlis Nuqaba' atau Naqib/ab.

Setelah dipilih menjadi Naqib/ab, mereka perlu menjalani satu program persediaan sebelum mendapat ahli usrah atau Program Induksi Nuqaba'.

Explorace ke Kuala Lumpur dalam Program Induksi Nuqaba'

Setelah itu, akan diadakan Malam Pelancaran Usrah, yang mana Naqib/ab akan mendapat usrah masing-masing..





usrah baru... yeay !

ikrar Nuqaba'

adik-adik yang akan dapat usrah.. :)



Presiden kami :P

Silibus Usrah Tahun Satu :

- Tafsir Surah Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas
- Tafsir Surah Al-Baqarah : 208-209 (Islam secara Kaffah)
- Tafsir Surah Al-Buruj (Ashabul Ukhdud)
- Surah Al-Baqarah : 216 (Kehendak atau keperluan)
- Al-Ahzab : 21 (Rasul sebagai Role model)
- Ali-Imran : 104 (Amar makruf nahi mungkar)
- As-Saff : 14 (Barisan Kukuh)
- Pengenalan kepada usrah
- Aqidah islamiyah pegangan yang utuh
- Konsep syahadatain dan tuntutannya
- Akhlak islamiyah dan tuntutannya
- Islam sebagai Addin
- Apa itu tarbiyah
- Konsep ibadah dan tuntutannya
- Dakwah individu dan kelompok
- Kehidupan Baginda selepas diutus menjadi Rasul
- Permulaan wahyu sehingga hijrah ke Habsah
- Hijrah sehingga nabi stabil di Madinah
- Perang Badar, perang uhud, perang bani Nadhir, perang Ahzab
- Perkara Niat dan yang berkaitan dengannya
- Islam bermula dengan dagang
- Hadith ihsan
- Dunia penhara orang mukmin dan penjara orang kafir
- Perkara takwa dan berkaitan dengan
- Hadith Bid'ah
- Wajib menuntut ilmu agama dan kelebihannya
- Pengenalan kepada kampus life
- Hiburan dan muamalat dalam islam
- Keruntuhan akhlak
- Mahasiswa dan masyarakat
- Pasang surut umat Islam
- Adab menangani perbezaan pendapat
- Pengurusan dalam Islam
- Mengenali serangan pemikiran


okey, mesti nampak pelik kan ? tiba-tiba saya cerita pasal Majlis Nuqaba'..
act, nie hanyalah untuk sementara..
ada beberapa perkara yang belum diselesaikan..
kepada sesiapa yang pernah tanya saya pasal usrah di Darul Quran, boleh rujuk kat sini yea..
sini pom boleh... :)
apa-apa pertanyaan atau komentar, boleh terus hubungi saya... 
syukran...








Sunday, 2 June 2013

"mabruk alaiki" : Nikah itu Sunnah


"dan nikahkanlah orang yang bujang antara kamu, dan juga orang-orang yang layak (menikah) dari hamba-hamba sahayamu lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberi kemampuan kepada mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (pemberianNya) dan Maha Mengetahui."

[Surah An-Nur : 32]




amboi hang..sunnah yang nie hang nak buat.. sunnah lain ?
haa, macam mane tuan-tuan ?
apa-apa pom, jom puasa sunat isnin esok !
hee..
(tak dek kene mengena dengan awak)


***************************************************


1 june 2013...
Alhamdulillah naqibah saya telah selamat diijab kabulkan..

dalam keadaan masyarakat yang semakin berlumba-lumba dalam memewahkan majlis walimah,
naqibah saya tidak mudah melatah..
persediaan yang cukup ringkas namun tetap meriah..
yang penting pandangan Allah..


debaran menanti lafaz sampai kami pun turut merasai..
cewahh..
macam saya punye majlis pulak..
( malu seminit ! )



tahniah ayong Ahadiyah !
jadi isteri solehah yea. :)



ini gambar buat tatapan adik beradik usrah saya yang lain yang tak dapat hadir..
baik kan saya ? :P
baik ada makna taw.. tak larat nak jawab soalan kamu semua yang berkajang..hehe









ayong simpan hadiah kami elok2 taw.. :)



perjalanan ke klang (rumah naqibah saya) amat lar menakutkan dan memenatkan..
namun, kemanisan berukhuwah bersama adik beradik usrah sangat manis..
kepenatan hilang bersama keseronokan dan pengalaman baru.. :)
"bermusafirlah untuk lebih dekat dengannya"


thanks Allah !
semoga ukhuwah sampai syurga..

buat naqibah tersayang..
syukran kerana tak pernah jemu dengan kerenah kami..
syukran kerana mengubah kami..
syukran kerana banyak membantu menambahkan thaqofah kami..
syukran atas segalanya...

doaku agar kau sentiasa mendapat yang terbaik dalam urusanmu..
jadilah isteri yang sentiasa menyenangkan suami..
sayang ayong ahadiyah dan along hanim !


pesanan penaja : baju hijau tu jubah usrah kami..cantik kan.. saya tak sempat nak pakai pulak.. :P
doakan saya cepat khatam yea tuan tuan.. :)
syukran !




Sunday, 7 April 2013

Pointer Adalah Segalanya Dalam Masyarakat Kampus ?



"Sesiapa yang menasihatimu secara sembunyi, maka dia benar-benar menasihatimu. Sesiapa yang menasihatimu di khalayak ramai, dia sebenarnya sedang menghinamu" 

-Imam Syafie Rahimullah-


Assalamualaikum...








Alhamdulillah keputusan imtihan (Peperiksaan) telah pun dikeluarkan sejak Jumaat lalu. Dan alhamdulillah jugak dengan setiap keputusan yang dah tercatat dalam slip tersebut.. (baru belajar nak bersyukur)

saya rasa ramai dikalangan mahasiswa Darul Quran yang mendapat keputusan yang agak cemerlang. Dan ada juga yang tidak bernasib baik. Tapi itu bukan tujuan utama saya membuka blog saya hari ini...fuhh.. ayat agak skema kan ? :)


saya cuma terfikir, kenapa semua pelajar tidak kira dimana mana sekalipun samada di sekolah rendah, sekolah menengah dan di universiti terlalu berhati-hati dengan markah peperiksaan atau pointer.. Dan saya pun salah seorang daripada golongan diatas. Ketika masih menuntut di sekolah menengah dulu, memang belajar semata-mata hendak mendapatkan result yang cemerlang..siap doa lagi nak straight A+...Bodohnye dulu..
itu zaman jahiliah lar kirenya..






apabila dah melangkah ke fasa seterusnnya, memang ilmu semasa di sekolah dulu seolah-olah tak pernah belajar pun..  ingat ingat lupe terutama isi kandungan yang ada dlm buku teks Pendidikan Quran Sunnah dan Syariah Islam.. baru lar tersedar.. Ilmu ni bukan sekadar untuk dicurahkan ke dalam kertas peperiksaan semata-mata..
tapi ia untuk dicurahkan ke atas setiap kehidupan sebagai manusia..
ILMU untuk DI APLIKASIKAN !!

itulah padahnya jika belajar bukan kerana ALLAH...
apabila semuanya bukan kerana  ALLAH, ia akan bermatlamatkan duniawi semata-mata..


ramai yang takut untuk bergantung sepenuhnya kepada ALLAH lantaran bagi mereka pointer adalah penentu masa hadapan.. penentu untuk menentukan kerjaya suatu hari nanti..
ya sahabati, bukankah rezeki itu memang telah Allah tulis sejak kita  diciptakan lagi.. 
tidak perlu berebut-rebut..






Dan andai kata saya, awak dan dia belajar kerana Allah, nescaya kita sama-sama akan belajar dan mendalaminya betul-betul..
andai kata dah mendalami sesuatu ilmu betul-betul....tak kan ada sebarang masalah untuk menjawab soalan.
ape sahaja soalan yang datang, memang dapat jawab...begitu juga dengan soalan exam..
betul tak ?
andai dah dapat jawab soalan exam, dah memang confirm dapat pointer tinggi..
haa !!  setiap apa yang kita buat kerana Allah tak kan sia-sia..
percaya tak cakap saya ??

kalau masih tak percaya, cuba lar buat...

hmm, ada sesetegah golongan, bila dapat result yang kurang cemerlang, 
terus berniat nak berhenti dari membuat kerja-kerja islam dan dakwah..
dan terus menyalahkan kerja tersebut..





dan ada yang mengatakan apabila join usrah, akan terkena 'badi' fail exam...
what ???
menngarut..
tak kesah lar ape sekalipun tanggapan korang terhadap usrah dan dakwah, 
cume yang penting jangan mempengaruhi orang lain..
jangan mempengaruhi orang lain !




tetapi saya nak tegaskan kat sini, tujuan kita menuntut ilmu dan target utk mendapatkan  pointer dan CGPA yang  cemerlang dan seterusnya mendapat pekerjaan yang bagus seiring dengan tuntutan Islam  sangat lar baik dan baik dan baik kerana ia boleh memberi manfaat kepada Islam.
kemudian, akan lahirlah golongan ilmuwan dan pemikir yang hebat di kalangan umat Islam serta dapat mengatasi non-muslim..
nak tak ??
jika mahu, belajarlah untuk menguasai apa jua yang sedang kita pelajari bukan  kerana exam atau kerjaya..
oleh yang demikian, pointer bukanlah pengukur kepada kecerdikan awak, enta, kamu dan saya... :)
belajarlah dan terus belajar....

tidak kira awak perempuan atau lelaki..
dan saya sangat pantang kalau perempuan perlu belajar lebih rendah dari lelaki..

kenapa saya berpendapat sedemikian ?
sebab, yang akan membesarkan, mengandungkan seorang bayi adalah seorang wanita...
dan, untuk membesarkan anak tidak cukup sekadar tahu solat dan puasa sahaja..
ibu, mama, umi merupakan madrasah pertama kepada anak-anak mereka..
apabila  menyentuh soal madrasah, ia mesti lah di lengkapi dengan pelbagai jenis ilmu pengetahuan..
samada agama, sains, matematik, pendidikan seni dan sebagainya...
tak perlu dilistkan kerana tersangat banyak..
seorang wanita perlu  sangat mengetahui semua itu..
(kenapa macam ayat terbalik...abaikan... janji anda semua faham)


dan bagi saya, seorang surirumah tangga perlu mempunyai pHd...
wah...
errr, tak semestinya perlu sijil pHd tapi ilmu yang perlu tinggi..
untuk menjadikan anak-anak terjamin kehidupan mereka dunia akhirat..
nampaknya, saya kene ambik pHd dulu baru boleh melangkah ke alam seterusnya...=='
heee




nampaknya saya sudah tersesat jauh dari topik yang diatas..
harap maklum..
dan harap maaf..

cuma, ambillah apa yang baik dan tinggalkan apa yang salah..
semoga menjadi iktibar terutama kepada saya..
apa yang saya mengarut hari ini tidak lain dan tidak bukan hanyalah untuk 
peringatan kepada diri saya sendiri yang cetek ilmu ini..

syukran !

boleh lar bagi buku kat saya...hee :)


wallahualam....^_^