Thursday, 14 November 2013

Semoga Al-Quran Terpahat Di Hati



" Jangan engkau (Muhammad) gerakkan lidahmu (untuk membaca Al-Quran) kerana hendak cepat-cepat (menguasainya). Dan sesungguhnya Kami yang akan mengumpulkannya (di dadamu) dan membacakannya"

[Al-Qiyamah : 16-17]


Alhamdulillah walhamdulillah thummalhamdulillah...

hanya mampu tersenyum... Alhamdulillah.. Ini semua kerja Allah.. Kalau Dia kate "kun"...."fayakun"..
15 November 2013, saya telah menghabiskan hafalan Al-Quran saya dengan Pensyarah Tasmi' saya... Ustazah Jamilatun di Darul Quran Jakim pada pkul 10.13 A.M...



Al-Quran milik Allah..maka mintak lah dengan Dia. Terima Kasih Allah.. boleh tak kalau saya nak kate, saya sampai sekarang masih tak percaya saya ni hafaz Quran.. Dulu tak pernah terlintas langsung nak hafaz.. hanya tgk sepupu sepapat je hafaz.. tu lar nak katenye "wamakaru wamakarallah".. Allah merancang, kita juga merancang tapi Allah yang tentukan..




Siapa sangka kan.. Teringat mase mula-mula start hafaz dulu.. Fuh, memang susah sangat.. siyes tak tipu,, sampai rase nak keluar DQ (Darul Quran) pun ade... *menangis*.. Hari first masuk kelas, boleh hantar setengah muka surat jea..  *menangis lagi*...  Balik bilik, tengah2 mengaji tiba-tiba kawan yang kat atas katil tegur kita bace salah...(dia dah pnh hafal), *menangis lagi*.. Bukan nangis sebab marah tapi menangis sebab rase bodoh sangat... Pegi kelas tasmi' untuk hari2 yang seterusnya, hanya mampu hantar semuka setengah je.. *menangis*... orang lain boleh hantar sampai 4 mukasurat... alahai.. bile time kene iadah (mengulang balik hafalan yang dah hafal), mesti tak lancar.. sungguh.. tak tahu lar kenapa... *menangis*
Bile tak lancar, dah confirm2 kne denda.. *menangis lagi*




Asyik nangis je saya mase sem 1 dgn sem 2.. Yelar...dah hafal bukan sebab diri sendiri yang nak..memang macam nie.. Saya siap pasang niat nak lari DQ pun ade taw..hoho.. Tapi Allah masih bagi kekuatan.. Yea.. Saya yakin.. Sebab tu saya masih boleh bertahan kat sini dah hampir 3 tahun..

Tapi saya masih ingat kata-kata kawan saya.. mungkin sebab dia selalu tgk saya menangis kat bilik kot..dia kate "enti beruntung sebab enti menangis sebab al-Quran..sebelum ni enti ada tak menangis sebab nie ? " gulppp.. sentap..huhu

Sekarang jea boleh tasmi' banyak sikit...tapi tak lah banyak mane pun sebenarnya.. Menghafaz pun kne ade skill yang boleh masuk ngan kita.. Bile dah jumpa cara, inshaallah lar senang sikit.. Tapi bila dah tua-tua baru nak start hafal, memang lar lambat sikit.. Nanti kalau ade anak ke adik ke, hantar lah mereka-mereka hafaz Quran mase kecik lagi.. Tu jika tak nak menyeksakan mereka lar.. Otak budak2 kan still fresh lagi.. okey mengarut*

Kalau nak cerita dugaan mase menghafaz tu memang banyak lar.. Saya pernah kene tawaf bangunan kelas tasmi' sebab tak lancar.. Saya pernah kene berdiri kat luar kelas.. ish, macam2 lagi lar.. Kalau nak ikotkan malu tue, memang malu giler lar...haha.. tapi buat ape nak kesah, asalkan ingat Quran..huhu (poyo je ni).. Ni lar yang dikatakan pengalaman.... Kalau asyik nak senang jea, nanti kita tak pandai nak bersyukur..eh, yeke..?? hee..

Apa-apa pun, dah khatam tidak bermakna sudah habis tugas saya, malah semakin berat. Nak menghafaz lagi senang dari nak jaga Quran.. Quran ni sangat sensitif.. tak tipu.. untuk exam final nanti kene 30 juzuk.. siyes rase mcm nak pengsan..huhu.. btw, doakan kami semua terus thabat yea... tak nak jadi orang yang dilaknat oleh Al-Quran... Nauzubillah... Semoga Al-Quran Terpahat Di Hati... :)
Yang terakhir, terima kasih kepada semua yang telah mendoakan saya.. Inshaallah ada balasan dari Allah.. :)


Layyinul Harir
semuanya dari Allah... semuanya kerana Allah... wallahualam.. :)



Friday, 1 November 2013

Uwais Al-Qarni

Bismillahirahmanirahim...

Subhanallah...Alhamdulillah...Allahuakbar.. :)

Uwasi Al-Qarni... tak tahu kenapa, tiba-tiba rase macam nak abadikan kisah Uwais ni dalam blog saya.. semoga bermanfaat kepada semua.. Saya sudah terpikat dengan nama Uwais Al-Qarni..huhu.. saya suka sebab saya kagum dengan beliau..

"ya Allah, anugerahkanlah kepada kami pasangan kami dan keturunan kami  sebagai penyejuk hati kami, dan jadikanlah kami pemimpin bagi org-org yang bertaqwa" [al-Furqan : 74]


Jom kita sama-sama terokai siapakah Uwais Al-Qarni nie... 

Uwais Al-Qarni ialah seorang yang sangat sederhana hidupnya. Beliau sempat hidup pada zaman Rasulallah tetapi tidak sempat berjumpa dengan Baginda lantaran beliau tinggal di Yaman dan perlu menjaga ibunya yang sakit. 

Kulitnya kemerah-merahan, tidak lekang berzikir: dagunya menempel di dada. Tangan kanannya menumpang pada tangan kirinya. Makanannya air mentah dan tamar dan tidak pernah memakan makanan dimasak oleh api. Tiada orang yang menghiraukannya dan malah kehadirannya tidak pernah dirasakan.

Walaupun Uwais tidak pernah berjumpa dengan Rasulallah namun, Rasulallah pernah menyebut tentang Uwais melalui hadis baginda.

 Rasulullah S.A.W bersabda: “Kalau kalian ingin berjumpa dengan dia (Uwais al-Qarni), perhatikanlah, ia mempunyai tanda putih di tengah-tengah telapak tangannya.”

Rasulallah juga bersabda :
“Suatu ketika, apabila kalian bertemu dengan dia, mintalah doa dan istighfarnya, dia adalah penghuni langit dan bukan penghuni bumi.”

Uwais sangat mencintai Rasulallah walaupun tidak pernah bertemu. Sejarah menyatakan bahawa Uwais pernah meminta izin daripada ibunya untuk pergi ke Madinah untuk bertemu dengan Rasulallah. Pada ketika itu, ibu Uwais sedang sakit. Namun, melihat kepada Uwais yang sangat berharap agar dapat bertemu dengan Rasulallah, maka ibunya membenarkan Uwais untuk ke Madinah tetapi mensyaratkan agar Uwais segera pulang...

Sebelum berangkat ke untuk bertemu Rasulallah, Uwais telah berpesan kepada jiran-jirannya agar menjaga ibunya sepanjang ketiadaannya. 

Kemudian, Uwais pun berjalan menuju ke Madinah. Setelah sampai di Madinah, beliau segera pergi ke rumah Rasulallah. Namun, Saidatina Aisyah yang membuka pintu dan memberitahu bahawa Rasulallah tiada di rumah kerena pergi berperang. Saidatina Aisyah menyuruh Uwais untuk menunggu kepulangan Rasulallah namun Uwais menolak kerana teringat akan pesan ibunya yang menyuruh beliau segera pulang.

madinah sekarang


Uwais hanya menyampaikan salam kepada Rasulallah.. Apabila Rasulallah pulang, Aisyah menceritakan kepada Nabi bahawa ada yang mencarinya. Kemudian Rasulallah menjelaskan bahawa Uwais Al-Qarni adalah anak yang taat kepada ibunya dan beliau menjadi penghuni langit yang sangat terkenal di langit.

Rasulallah berpesan kepada para sahabat, andaikata bertemu dengan Uwais, maka mintalah doa daripadanya. Sebab itulah, Saidina Umar dan Saidina Ali mencarinya... 

Beberapa waktu kemudian, tersiar khabar Uwais al-Qarni telah pulang ke rahmatullah. Anehnya, pada saat dia akan dimandikan tiba-tiba sudah banyak orang yang berebut untuk memandikannya. Dan ketika dibawa ke tempat pembaringan untuk dikafan, di sana sudah ada orang-orang yang menunggu untuk mengkafankannya.
Demikian juga ketika orang pergi hendak menggali kuburnya. Di sana ternyata sudah ada orang-orang yang menggali kuburnya hingga selesai. Ketika usungan dibawa menuju ke perkuburan, luar biasa banyaknya orang yang berebutan untuk mengusungnya.
Syeikh Abdullah bin Salamah menjelaskan,
“Ketika aku ikut menguruskan jenazahnya hingga aku pulang daripada menghantarkan jenazahnya, lalu aku ingin untuk kembali ke kubur tersebut untuk memberi tanda pada kuburnya, akan tetapi sudah tak terlihat ada bekas di kuburnya.”
(Syeikh Abdullah bin Salamah adalah orang yang pernah ikut berperang bersama Uwais al-Qarni pada masa pemerintahan sayyidina Umar R.A.)
Pemergian Uwais al-Qarni telah menggemparkan masyarakat kota Yaman. Banyak terjadi hal-hal yang amat menghairankan. Sedemikian banyaknya orang yang tidak kenal datang untuk mengurus jenazah dan pengebumiannya, padahal Uwais adalah seorang fakir yang tidak dihiraukan orang.
Sejak dia dimandikan hingga jenazahnya hendak diturunkan ke dalam kubur, di situ selalu ada orang-orang yang telah siap melaksanakannya terlebih dahulu. Penduduk kota Yaman tercengang.
Mereka saling bertanya-tanya “Siapakah sebenarnya engkau wahai Uwais al-Qarni? Bukankah Uwais yang kita kenal, hanyalah seorang fakir yang tidak memiliki apa-apa? Kerjanya hanyalah sebagai penggembala?”
“Namun, ketika hari wafatmu, engkau telah menggemparkan penduduk Yaman dengan hadirnya manusia-manusia asing yang tidak pernah kami kenali. Mereka datang dalam jumlah sedemikian banyaknya.”
Agaknya mereka adalah para malaikat yang diturunkan ke bumi, hanya untuk mengurus jenazah dan pemakamannya. Baru saat itulah penduduk Yaman mengetahuinya siapa Uwais al-Qarni.
“Dialah Uwais al-Qarni, tidak terkenal di bumi tapi sangat terkenal di langit.”



Ini adalah sebahagian daripada cerita Uwais Al-Qarni. Semoga bermanfaat untuk semua... :)
wallahualam...