Monday, 28 April 2014

Doktor Segala Doktor

Bismillahirahmanirohim...


Bila kita dalam keadaan stress atau tertekan, kita mencari lagu yang sesuai dan kene dengan jiwa untuk di dengar, bukan cari alunan ayat-ayat Al-Quran yang mampu buat jiwa kita bergetar.

Bila kita dalam kesedihan, kita cari teman untuk berkongsi ratap tangis kita, bukan dikongsi dengan Tuhan Yang Maha Mendengar semua rayuan hamba-hambaNya.

Bila kita marah, kita sering menjerit, meninggikan suara, menggunakan kata-kata kesat dan nista, bukan kita diam, berwudhu dan solat sunat dua rakaat dan sujud padaNya.


kalau rasa marah, diam jea..inshaallah tenang.. ^^


Bila kita rasa tertipu dengan seseorang, kita mudah berdendam dan mahu membalasnya lebih teruk dari apa yang mereka lakukan, bukan kita bersabar dan berdoa biar Allah bukakan hatinya untuk sedar dari kesalahan.

Bila kita tidak menyukai seseorang, kita cuba mencari kelemahannya, memfitnah atau bergosip dan menyebarkan keaibannya sini sana, bukan kita cuba mengenalinya dengan lebih dekat untuk tahu masalah dan dirinya yang sebenar.

Bila kira rasa kurang motivasi dan perlukan inspirasi, kita lihat pada 'orang-orang kaya dan ternama' di dunia, bukan kita lihat dan belajar dari mereka yang sudah dijanjikan syurga olehNya 'disana'.

Carilah segera Doktor Segala Doktor. 'Doktor' ini Maha Mengetahui. 'Doktor' ini Maha Penyayang. 'Doktor' ini Maha Mengasihani. Hanya Dia yang mampu menyembuhkan kita. Bukan manusia.. Doktor Segala Doktor ini ialah Allah Azzawajalla...Tuhan saya, awak dan kita semua.. :)




************************************************************

Artikal ini saya ambik dari buku yang baru saya beli semasa 'book fair' 2014 yang bertajuk "Diagnosis" karya Dr.Anwar Fazal, Dr. Aizzat, Dr. Azah terbitan Dubook.



Walaupun ada diantara kita yang rase agak janggal dengan syarikat Dubook, tapi apa yang yang saya boleh simpulkan bahawa, buku-buku terbitan Dubook memang awesome ! Cara penyampaian yang santai dan sangat unik even kertas yang digunakan berwarna kuning yang recycle..
 (*macam tolong promote pulak..huhu)


Apa-apa pun, banyakkan membaca kerana ia adalah kunci segala ilmu. Jangan terpedaya dengan slogan si pemalas iaitu "membaca buku atau berguru dengan buku ialah berguru dengan syaitan".

Apa guna Allah menurunkan ayat pertama iaitu "Iqra" ? Apa erti para ulama' mengarang banyak kitab jika ia hanya untuk disimpan di gedung sahaja ? Rakyat Malaysia memang sudah banyak membaca tapi lingkungan bacaan masih kecil dan berputar pada benda yang sama. Jadi, jom kita sama-sama luaskan pembacaan kita sampai ke negara Korea.. *tetibe*

Akhir kata, wallahualam.. Maaf salah silap ^^







Saturday, 12 April 2014

Wanita Bekerjaya


Bismillahirahmanirahim...

"Apabila solat telah dilaksanakan, maka bertebaranlah kamu dibumi Allah, carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak agar kamu beruntung"

[Al-Jumu'ah : 10]


Assalamualaikum... :)


uhuk..uhuk.. berhabuk kan blog seindah fantasi nie ? hee


Untuk pengetahuan sidang hadirin sekalian, saya Nur Suhada, tuan punye blog ni baru sahaja menamatkan pelajaran diplomanya.. Okey.. Sila tepuk tangan..haha.. Sebab tu dah lama sangat tak bukak dan tak update blog nie.. Sibuk la katakan.. jap ! Alasan semua tu.. Kan ? Manusia memang suke mencipta beribu-ribu alasan.. Okey..Maaf semua.

Bila dah habis belajar ni, semua orang maklum kan, ada kawan2 yang sudah start bekerja dan ada juga yang menjadi surirumah membantu umi di rumah. Sudah tentu saya bukanlah dari golongan kedua yakni duduk dirumah. Saya pun mula memasuki alam pekerjaan. cewaahh..apasal skemata sangat ayat ni..ngee



Bila dah bekerja ni memang sangat penat.. Tak sempat nak buat ape-ape pun..(over je ni). Tapi memang lumrah orang bekerja terutamanya perempuan. Mase bujang ni boleh lar lagi kalau setakat nak tengok-tengok TV waktu malam sambil buat kerja untuk kelas mengajar esok..

Saya cume terfikir, macam mana orang yang sudah memegang taklifat sebagai ibu dan isteri sekaligus seorang yang bekerja.. Macam mana pengurusan masa mereka ? Sempat ke ? Saya pernah lar jugak terdetik, kalau dah kahwin, tak nak lar kerja.. Nanti tak dek masa untuk anak-anak dan suami.. Boleh ke macam tu ? Okey...Yang lain jangan terasa..huhu

Menurut pelatih pemulihan profesional dan Pengarah Urusan C&P Ventures Sdn. Bhd, Evelyn Ch'ng, wanita yang hanya ingin mengutamakan kerja tanpa mempedulikan hal lain, perlu melupakan tentang niat untuk bersuami dan anak.

Hah, terkedu lepas jumpa fakta tersebut. Okey.. Setiap masalah ada jalan penyelesaian. Kebanyakan kaum wanita yang bekerja mempunyai alasan mereka yang tersendiri. Antaranya ialah, "aku dah belajar sampai master, takkan nak duduk kat rumah jea..nak jugak mempraktikkan apa yang aku belajar".. Itu satu hal.. Betul lar kan.. Ibubapa sekarang lebih cenderung untuk menghantar anak mereka melalui pendidikan formal. Ada yang belajar sampai phd dan sebagainya.

Ada juga wanita yang bekerja untuk membantu suami. Point ni sangat penting. Dalam kos sara hidup yang semakin meningkat dari tahun ke tahun, gaji suami sahaja kadang-kadang tidak dapat menampung kos pembelanjaan anak-anak dan isteri. Lantas, isteri turut sama terjun ke alam pekerjaan untuk membantu suami dalam rumahtangga. Dalam keadaan ekonomi sekarang, wanita lebih praktikal untuk bekerja untuk membantu ekonomi keluarga. :)




Saya pun fikir perkara yang sama..huhu..  Wanita yang bekerja sangat perlu untuk mahir mengurus masanya bersama anak-anak dan suami. Kualiti masa bersama anak-anak dan suami lebih penting dan lebih efektif berbanding kuantiti. Saya pernah berbincang tentang perkara ini dengan pensyarah  saya yang juga merupakan seorang ibu. Beliau berkata kepada saya, "berapa ramai remaja yang terlibat dengan msalah dadah yang mempunyai ibu yang bekerja sebagai surirumah?" dan "Berapa ramai remaja yang terlibat dengan kegiatan merokok yang mempunyai ibubapa yang bekerja ?"

Kesimpulan saya dapat saya buat ialah, bukannya berapa banyak masa  yang diperuntukkan untuk anak-anak penentu kepada kecemerlangan anak-anak samada dari sudut akhlak dan pelajarannya. Akan tetapi, metod (cara) yang digunakan oleh suami dan isteri dalam membentuk anak-anak mereka  sejak dari pemilihan bakal suami atau isteri...*okey mengarut..huhu



Pada masa yang sama, wanita perlu faham bahawa peranan sebagai ibu dan isteri sangat penting untuk mendidik anak-anak menjadi pemimpin masa hadapan. Bukan saya katakan kerja itu tidak penting akan tetapi seiringkan ia. Memang susah tapi ia tidak mustahil untuk dilakukan. Ada beribu kelebihan untuk wanita yang bekerja. Tidak perlu saya huraikan disini.



Walau setinggi manapun jawatan yang disandang, kebijaksaan dalam mengurus rumah tangga sangat penting. Wanita yang bekerjaya perlu bijak. Peranan suami juga amat bermakna dalam membantu isteri mencorak rumahtangga anda. Kebatilan yang tersusun akan mengalahkan kebenaran yang tidak tersusun! - Saidina 'Ali... Dan yang paling penting ialah komunikasi antara suami isteri dan anak-anak..cewahh.. Gaya motivator dah..huhu

Okey..dah panjang pulak saya membebel.. Itu hanyalah sekadar pandangan saya as budak sekolah yang masih muda. Harap maklum. Bagi saya sendiri, saya tak kesah pun samada perlu bekerja atau menjadi surirumah.. Sekian.. Terima kasih bagi yang sudi membaca bebelan saya. Maaf salah silap. Wallahualam :)